OKUL KÜTÜPHANECİLERİ DERNEĞİ (OKD) TÜZÜĞÜ

 

GENEL HÜKÜMLER 

Adı ve Merkezi 

Madde 1- Derneğin adı "OKUL KÜTÜPHANECİLERİ DERNEĞİ" dir.  Kısa adı "OKD"dir. 

Madde 2- Derneğin merkezi İstanbul’dadır. Ulusal ve uluslararası düzeyde ve kamu yararına faaliyet gösterir. 

Madde 3- Amaç 

Derneğin amacı: Çağdaş eğitim kurumlarındaki kütüphane, bilgi ve medya merkezinde verilen hizmetlerin, çalışanların nitelik ve nicelik olarak gelişmesini sağlayarak toplumun demokratikleşmesine ve ülkenin sosyal, kültürel ve ekonomik kalkınmasına katkıda bulunmaktır.

Dernek hiçbir suretle politika ile uğraşamaz. Hiçbir siyasi parti ile herhangi bir bağ içinde bulunamaz. Bu tür kuruluşlardan bağış alamaz. 

Madde 4- OKD’nin Çalışma Alanları 

a- Derneğin amaç maddesinde bahsi geçen kütüphane, bilgi ve medya merkezinde çalışanların mesleki gelişmelerini sağlamak üzere konferans, seminer, panel, sempozyum, çalıştay gibi eğitime ve işbirliğine yönelik organizasyonlar düzenlemek. 

b- Mesleki dayanışmayı ve işbirliğini sağlamak, mesleki sorunların çözümüne katkıda bulunmak ve gerekli durumlarda danışmanlık ve hakemlik yapmak,

c- Çalışanların mesleki ve özlük haklarını koruyucu ve geliştirici çalışma ve araştırma yapmak /veya yaptırmak, çalışanların karşılaştığı sorunlarla ilgili gerçek ve tüzel kişiler nezdinde girişimlerde bulunmak.

d- Mesleki alanlarda, güncel gelişmelere yönelik konularda araştırma ve çalışmaları özendirmek ve desteklemek,  çeviri ve özgün yayınlar hazırlamak,  yayınlamak, mesleki projeler geliştirmek ve yürütmek, ulusal ve uluslararası gerçek ve tüzel kişilerle işbirliği yapmak, 

e- Mesleğin gelişmesine yönelik kültürel, sanatsal etkinlikler yapmak, yarışmalar düzenlemek, ödüller ve armağanlar vermek,

f- Amaçlarını yerine getirebilmek için gayrimenkul almak, satmak, kiralamak ve kiraya vermek,

g- Eğitim kurumlarındaki kütüphane, bilgi ve medya merkezi çalışanlarının mesleki ahlak ilkelerine uymalarını sağlamak,

h- İlgili alanda eğitim gören lisans/yüksek lisans/doktora öğrencilerinin burs almalarına yardımcı olmak ve olanakları elverdiği takdirde burs vermek.


ÜYELİK

Madde 5 - Üye Olma Koşulları

a-OKD’ ye; kütüphanecilik, dokümantasyon-enformasyon, bilgi-belge yönetimi veya arşivcilik öğrenimi görmüş veya görmekte olanlar, okul kütüphanesi, bilgi-belge merkezi çalışanları, medya merkezi çalışanları ve kütüphaneciliğe ilgi duyanlar üye olabilir.

b- Üye olmak için, OKD yönetim kuruluna yazılı olarak başvurmak ve dernek yönetimi tarafından belirlenecek olan yıllık üyelik aidatını ödemeyi ve başvuru sırasında verilecek olan ana tüzük hükümlerine uyulacağını taahhüt etmek gerekir.

c- Üyelik talebinde bulunan kişi 18 yaşını bitirmiş ve medeni haklarını kullanma yeterliliğine sahip olmalıdır.

d- İstekli kişi, dernek kurma ve derneklere üye olma haklarından, yasalar uyarınca, geçici veya sürekli olarak yasaklanmamış bulunmalıdır.

e- OKD’ ye, ayrıca, öğretmen, yazar veya yayıncılık alanında hizmet veren tüzel kişiler de üye olabilirler.

f- OKD’ ye Yönetim Kurulu üyeleri ile OKD üyelerinin önerisi ve OKD Yönetim Kurulu’nun kararıyla onursal üye kabul edilir. Onursal üyelerin oy hakkı yoktur.

Madde 5 /A -Tüzel Kişi Üyeliği

a- Derneğe tüzel kişilerin üye olması durumunda, tüzel kişi adına OKD Genel Kurulu’nda sadece bir kişi, tüzel kişiliği temsilen oy kullanır.

b- Kurumsal üyeler için yıllık aidat, asil üyenin yıllık aidatının 10 katından az olamaz.

Madde 6 - Üye Kayıt İşlemleri

OKD’ ye üye olmak isteyenler, yazılı olarak yönetim kuruluna başvurur.  Yönetim kurulu, ana tüzüğün ilgili maddesi doğrultusunda başvuruyu değerlendirip, kabul veya reddi biçiminde karara bağlayarak sonucu en geç 30 gün içinde, gerekçesi ile birlikte başvuruda bulunan kişiye bildirmek zorundadır. Üyelik başvurusu kabul edilenlerin isimleri, üye numarası verilerek derneğin Üye Kayıt Defteri'ne kaydedilir.

Madde 7- Üyeliğin Sona Ermesi

Herhangi bir nedenle üyeliği sona eren üyelerin adları, üyeliğin sona erme gerekçesiyle birlikte, Üye Kayıt Defteri’ne kaydedilir.

Üyeliğin sona erme sebepleri şunlardır:

Üyenin vefatı,

Üyenin, üyelikten ayrılmak istediğini yazılı olarak bildirmesi,

Üyelikten çıkarılması.

Üyelikten çıkarılmayı gerektiren durumlar ise şunlardır:

i. Kanunların koyduğu yasaklara uymamak veya OKD’nin ana tüzüğü hükümlerine ve

mesleki ahlak ilkelerine aykırı davranmak.

ii. Üyelik işlemlerinin tamamlanmasından sonra, ilgili maddelerde belirtilen şartlardan herhangi birinin taşınmadığının veya sonradan yitirildiğinin anlaşılması.

iii. Üyelik aidatının arka arkaya dört yıl ödenmemesi.

Madde 8- Üyelikten Çıkarılma İşlemleri ve İtiraz

OKD Yönetim Kurulu, kuracağı bir disiplin komitesi aracılığı ile üye hakkında gereken araştırma ve incelemeyi yaptırıp üyenin de savunmasını aldırdıktan sonra üyelikten çıkarma kararını gizli oyla ve (2/3) çoğunluk oyu ile verir ve bu kararı üyeye yazılı olarak bildirir. Çıkarılan üye, kendisine bildirilen karara karşı bildirim tarihinden başlamak üzere, Yönetim Kurulu aracılığı ile Genel Kurula itiraz edebilir. İtiraz, ilk Genel Kurul toplantısında görüşülür ve karara bağlanır. İtirazın karara bağlanmasına kadar üyenin hak ve sorumlulukları devam eder. Üyenin süresinde itiraz etmemesi ya da itirazın Genel Kurulda kabul edilmemesi durumunda Yönetim Kurulu üyenin kaydını siler.

Ölen üyenin dışında ayrılan ya da çıkarılan üyenin tüm ödenti ve katılma payı borçları ödenmediği takdirde Yönetim Kurulu yasal yollara başvurabilir.

Madde 9-  Yeniden Üye Olma

Üyelikten ayrılan veya çıkarılan üyeler yeniden üye olmak istedikleri takdirde, ilgili maddede belirtilen hükümler uyarınca ilk başvuru işlemleri uygulanır. Ancak, başvuranın, varsa, geçmiş yıllara ait birikmiş üyelik aidatı borçlarını, yürürlükteki aidat değeri üzerinden bir defada ödemesi şarttır.

 

TEŞKİLAT VE ORGANLAR

Madde 10 – OKD Yetkili Organları

OKD Yetkili Organları:

a- OKD Genel Kurulu

b- OKD Yönetim Kurulu

c- OKD Denetleme Kurulu

d- OKD Disiplin Kurulu

Madde 11 – OKD Genel Kurulu

 OKD Genel Kurulu OKD üyelerinin katılımı ile oluşur.

Madde 11 A- OKD Genel Kurulu

OKD Genel Kurul toplantısı aşağıdaki şekilde yapılır:

a) OKD Yönetim Kurulunca yapılan çağrı üzerine, iki yılda bir,  Haziran ayında olağan,

b) OKD Yönetim Kurulu ve OKD Denetleme Kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı isteği üzerine otuz gün içinde olağanüstü toplanır.

Genel Kurul toplantı çağrıları Yönetim Kurulunca yapılır.

Madde 12 - Çağrı Usulü

Yönetim Kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan

üyelerin listesini düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün önceden, günü, saati, yeri ve gündemi bir gazetede ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirilmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.

Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.

Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.

Madde 13 - OKD Genel Kurulunun Yapılış Usulü

OKD Genel Kurulu, çağrı ilânında belirtilen gün, saat ve yerde toplanır. Katılacak delegeler, toplantı salonuna OKD Yönetim Kurulunca önceden düzenlenen listedeki adlarının karşısını imzalayarak girerler. OKD delegeleri ile delege olmayan üye veya konuklar, OKD Genel Kurulu’nun sağlıklı olarak yürütülebilmesi ve oylamaların takibini sağlamak için ayrı bölümlerde otururlar. OKD Genel Kurulu, delegelerin yarısından bir fazlasının katılımıyla toplanır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa, ikincisinde salt çoğunluk aranmaz. Ancak ikinci toplantıya katılanların sayısı OKD Yönetim Kurulu ve OKD Denetleme Kurulu üyelerinin toplamının iki katından az olamaz. Eğer, yeterli sayı sağlanmışsa, durum bir tutanakla belirlenir ve toplantı OKD Başkanı veya görevlendireceği bir OKD Yönetim Kurulu üyesi tarafından açılır.

Açılıştan sonra toplantıyı yönetmek üzere; bir Genel Kurul Başkanı, bir Genel Kurul Başkan

Yardımcısı ve üç yazmandan oluşan Genel Kurul Divanı seçilir. Toplantıyı Genel Kurul Başkanı yönetir.

Genel Kurul Başkan Yardımcısı, Başkana yardım eder ve herhangi bir nedenle Başkan’ın ayrılması durumunda Genel Kurulu yönetmeye devam eder. Yazmanlardan ikisi Genel Kurul tutanağını, diğeri ise oy sayım işlerini düzenler.

Genel Kurul’da yalnızca gündem olarak ilân edilen konular görüşülür. Ancak, Genel Kurul’a katılan üyelerin en az onda birinin Genel Kurul Divanına yazılı olarak başvurması halinde görüşülmesi istenilen konular da gündeme alınır.

OKD organlarına seçimler, gizli oylama-açık sayım usulüne uygun olarak yapılır. OKD Genel Kurulunda her üyenin bir oy hakkı vardır. Üye bu oy hakkını devredemez.

Genel Kurul Toplantısı tutanağı ile her oturumun tutanak özeti Genel Kurul Başkanı, Başkan

Yardımcısı ve Yazmanlar tarafından imzalanır ve toplantıdan sonra seçilen OKD Başkanına teslim edilir.

Madde 14 - Sonuçların İlgililere Bildirilmesi

Merkez organlarına seçilen asil ve yedek üyelerin ad ve soyadları, baba adları, doğum yer ve tarihleri, meslekleri ve ikametgâh adresleri, en geç 30 gün içerisinde, en büyük mülkî âmire yazı ile bildirilir. OKD Genel Kurulu sonuç ve kararları yazılı olarak duyurulur.

Madde 15 - OKD Genel Kurulunun Görev, Yetki ve Sorumlulukları

OKD Genel Kurulunun başlıca yetki ve görevleri şunlardır:

  1. Dernek organlarının seçilmesi,
  2. Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
  3. Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
  4. Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
  5. Dernek için gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
  6. Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylanması,
  7. Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit edilmesi,
  8. Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması,
  9. Derneğin uluslar arası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması,
  10. Derneğin vakıf kurması,
  11. Derneğin fesih edilmesi,
  12. Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,
  13.  Yıllık üyelik aidatının taban ücretini belirlemek,
  14. Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi,

Genel Kurul,  derneğin diğer organlarını denetler ve onları haklı sebeplerle her zaman görevden alabilir.

Genel Kurul, üyeliğe kabul ve üyelikten çıkarma hakkında son kararı verir. Derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işleri görür ve yetkileri kullanır.

Madde 16  - OKD Yönetim Kurulunun Görev Dağılımı

OKD Yönetim Kurulunda, OKD Yönetim Kurulu için 5 (Beş) asil ve 5 (Beş) yedek üye iki yıllık süre için seçilir. Asıl üyeliklerin herhangi bir nedenle boşalması durumunda yedek üyeler, OKD Kurulunda aldıkları oy sayısı doğrultusunda, yerine geçecekleri asıl üyelerin görev süresini tamamlamak üzere yazılı olarak OKD Yönetim Kuruluna çağrılır.

OKD Yönetim Kurulu, ilk toplantısında, üyeler arasında görev dağılımı yaparak:

a- OKD Başkanı,

b- OKD Yazmanı,

c- OKD Saymanı,

d- Dış İlişkilerden ve Çalışma Gruplarından Sorumlu Üye,

e- Projelerden Sorumlu Üye,

Madde 17 - OKD Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev, Yetki ve Sorumlulukları

OKD’nin karar ve yürütme organı olan OKD Yönetim Kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a- OKD ana tüzüğünü, yönetmelik, genelgelerini ve OKD Genel Kurulu kararlarını uygulamak.

b- Dönem ana planı, OKD yıllık çalışma planlarını ve yıl sonu etkinlik raporlarını hazırlamak.

c- OKD gelirlerini artırıcı tedbirler almak ve gelirlerinin tasarrufa uyularak harcanmasını sağlamak.

d- OKD’ye ilişkin çalışma ve hizmetlerin düzenlenmesi için, en az ayda bir kez toplanmak.

e- OKD Genel Kurulunda görüşülecek çalışma raporu ile biten çalışma dönemine ilişkin kesin hesap raporunu ve bilançoyu, ayrıca gelecek dönem bütçesinin tasarısını hazırlamak ve OKD Genel Kuruluna sunmak.

f- OKD’yi ulusal ve uluslararası kuruluşlar nezdinde temsil etmek.

g- Kütüphanecilik ve ilgili alanlardaki meselelere ilişkin OKD görüşünü belirlemek, gerekiyorsa bu konularda süreli veya sürekli gruplardan rapor istemek.

h- Kütüphane haftaları, özel günler, konferanslar, bilimsel toplantılar, seminerler, geziler ve benzeri etkinlikler düzenlemek ve düzenlenen bu tür etkinliklere katılmaya veya bunları desteklemeye karar vermek.

i- OKD’nin karşılaşacağı her türlü sorunun çözülmesi için gerekli girişim ve çalışmalarda bulunmak.

j- Burs sağlanacak veya verilecek kişileri ve kütüphanecilik öğrencilerini belirlemek.

k- Gerekli gördüğü konularda süreli veya sürekli gruplar kurmak, çalıştırmak ve bu grupların varacağı sonuçları değerlendirmek ve uygulamak.

l- Yılda en az bir kez üyelerle OKD Danışma Toplantısını OKD Yönetim Kurulunun belirleyeceği bir ilde toplantı düzenlemek.

m- OKD Ana Tüzüğü’nün ve ilgili mevzuatın kendisine yükleyeceği başka hizmetleri gerçekleştirmek.

Madde 18 – OKD Başkanının Görev, Yetki ve Sorumlulukları

OKD Başkanı, OKD Yönetim Kurulu üyeleri arasından iki yıllık süre için seçilir. Herhangi bir nedenle başkanlığın boşalması durumunda Yönetim Kurulunun kendi içinde seçeceği bir

üye ilk Genel Kurul’a kadar başkanlık görevini yürütür. OKD Başkanının başlıca görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a- Bütün Dernek teşkilâtına ve organlarına başkanlık etmek.

b- OKD’yi idari, adli, mali ve bilimsel kurumlar ile organizasyonlarda ve basında temsil etmek.

c- OKD Yönetim Kurulunun sorumluluk, yetki ve görevlerini üstlenmek.

d- Dernek organlarının işbirliği ve uyum içerisinde çalışmasını sağlamak.

e- OKD Denetleme Kurulu raporlarının ve OKD Disiplin Kurulu kararlarının gereğini yapmak veya yaptırmak.

f- OKD Genel Kurulu veya OKD Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri yapmak.

Madde 19 - OKD Yazmanı

OKD Yönetim Kurulunun ilk toplantısında, OKD Yönetim Kurulu üyelerinden biri OKD Yazmanı olarak seçilir.

OKD Genel Yazmanının görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a- Derneğin her türlü yazı işlerini yürütmek.

b- OKD Yönetim Kurulu’nun raportörlüğünü yapmak ve Karar Defteri’ni düzenlemek.

c- Derneğin üye kütüklerini düzenlemek.

d- OKD Başkanı veya OKD Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri yapmak.

Madde 20 - OKD Saymanı

OKD Yönetim Kurulunun ilk toplantısında, OKD Yönetim Kurulu üyelerinden biri OKD Saymanı olarak seçilir.

OKD Saymanının görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a- OKD Başkanı veya Yönetim Kurulunca belirlenecek Başkan Yardımcısı ile birlikte, müştereken, OKD’nin bankalardaki hesaplarından para çekmek ve bunların usulünce harcanmasını sağlamak.

b- OKD’nin gelir ve gider hesaplarını mevzuata uygun biçimde tutmak veya tutulmasını sağlamak.

c- OKD’nin bilanço ve kesin hesaplarına ilişkin defter ve dosyaları düzenlemek veya düzenlenmesini sağlamak.

d- Saymanlık işlerine ilişkin defter, dosya ve belgeleri OKD Başkanı ve  Denetleme Kurulu üyelerinin incelemesine hazır tutmak.

e- OKD’nin ayniyat ve demirbaş işlerini ve bunlara ilişkin belge, dosya ve defterleri düzenlemek.

f- Gerektiğinde, OKD’nin malî durumu hakkında Başkana, Yönetim Kuruluna veya Denetleme Kuruluna bilgi vermek.

g- OKD kasasına giren paraların korunmasını, usulüne ve belgeye dayalı olarak harcanmasını sağlamak.

h- OKD Başkanı veya OKD Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri

yapmak.

Madde 21 - Dış İlişkilerden ve Çalışma Gruplardan Sorumlu Üye

OKD Yönetim Kurulunun ilk toplantısında, OKD Yönetim Kurulu üyelerinden biri Dış İlişkilerden ve Çalışma Gruplardan Sorumlu Üye olarak seçilir.

Dış İlişkilerden ve Çalışma Gruplardan Sorumlu Üyenin görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a- OKD’nin amacına yönelik faaliyet gösteren diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği olanaklarını araştırarak Yönetim Kurulu’na rapor etmek.

b- OKD’nin üye olduğu ulusal ve uluslararası kuruluşlarla ilişkileri düzenlemek.

c- OKD’nin amacına yönelik örgütlenme çalışmaları yapmak, çalışma alanına yönelik Yönetim Kuruluna rapor etmek.

d- OKD’nin amacına yönelik  kitap,  dergi, bülten ve e-bülten hazırlamak, çalışma alanına yönelik Yönetim Kuruluna rapor etmek.

e- OKD Başkanı veya OKD Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri

yapmak.

Madde 22- Projelerden Sorumlu Üye

OKD Yönetim Kurulu’nun ilk toplantısında, OKD Yönetim Kurulu üyelerinden biri Projelerden Sorumlu Üye olarak seçilir.

Projelerden Sorumlu Üyenin görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a- OKD Ana Tüzüğü ve ilgili mevzuat doğrultusunda ulusal ve uluslararası proje önerileri geliştirmek.

b- OKD’ye iletilen proje önerilerini değerlendirmek ve gerekli ön araştırmaları yapmak.

c- Projelerin planlama ve uygulama süreçlerine katkıda bulunmak, yardımcı olmak ve denetlemek.

d- Tamamlanan projelerle ilgili rapor hazırlamak ve OKD Yönetim Kuruluna sunmak.

e- OKD Ana Tüzüğü ve ilgili mevzuat doğrultusunda Bilimsel Etkinlikler ve Ulusal Konferans planlamak.

f- OKD Ana Tüzüğü’nü gözeterek, görsel-işitsel veya yazılı basını izlemek, arşivlemek ve

“BASINDA ÇIKANLAR” adı altında bir rapor hazırlayarak OKD Yönetim Kuruluna  sunmak.

g- OKD Başkanı veya OKD Yönetim Kurulunca verilecek diğer görevleri yapmak.

Madde 23 - OKD Denetleme Kurulunun Teşkili, Görev, Yetki ve Sorumlulukları

OKD Kurulunda, üç asıl, üç yedek üye, iki yıllık süre için seçilir.

Asıl üyeliklerin herhangi bir nedenle boşalması durumunda, OKD Genel Kurulunda aldıkları oy sayısı göz önünde bulundurularak yedek üyeler, yerine geçecekleri asıl üyelerin görev süresini tamamlamak üzere, yazılı olarak OKD Denetleme Kuruluna çağrılır.

OKD Denetleme Kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a- OKD Yönetim Kurulunun, saymanlık işlemlerini ve bunlarla ilgili belge, dosya ve defterleri en az 6 ayda bir denetlemek,

b- Ana tüzük ve mevzuat dışı göreceği durumlar ve işlemler için uyarılarda bulunmak ve 'Denetleme Raporları'nı OKD Yönetim Kuruluna sunmak.

c- Gerekli gördüğü durumlarda, OKD Yönetim Kurulu’ndan yazılı olarak talep etmek suretiyle OKD Genel Kurulunun toplantıya çağrılmasını sağlamak.

d- OKD Yönetim Kurulu’nun üye sayısı, boşalmalar sebebiyle yedeklerin de getirilmesinden sonra, üye tam sayısının yarısından aşağıya düştüğü takdirde, OKD Genel Kurulunu toplantıya çağırmak.

e- Çalışma dönemi içinde yaptığı denetlemelerin sonucunu ortaya koyan OKD Denetleme Kurulu Raporu'nu OKD Genel Kuruluna sunmak.

f- OKD Genel Kurulunca verilecek diğer görevleri yapmak.

Madde 24- OKD Disiplin Kurulunun Teşkili, Görev, Yetki ve Sorumlulukları

OKD Genel Kurulunda, üç asıl, üç yedek üye, iki yıllık süre için seçilir. Asıl üyeliklerin herhangi bir nedenle boşalması durumunda, OKD Genel Kurulunda aldıkları oy sayısı göz önünde bulundurularak yedek üyeler, yerine geçecekleri asıl üyelerin görev süresini tamamlamak üzere, yazılı olarak OKD Disiplin Kuruluna çağrılır.

OKD Disiplin Kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

a- OKD Ana Tüzüğü hükümlerine aykırı davrandıkları öne sürülen üyeler hakkındaki iddia ve şikâyetleri araştırmak, incelemek, yazılı olarak savunma almak, gerek duyarsa olayla ilgili kişilerin tanıklığına başvurmak, sonucu ve kararını ilgili üyeye ve OKD Yönetim Kuruluna yazılı olarak bildirmek.

b- Yaptığı araştırma ve incelemeler sonucunda, şikâyet veya suçlamaların asılsız olduğu sonucuna vardığı takdirde, asılsız suçlama veya şikâyette bulunan üye hakkında rapor hazırlayarak OKD Yönetim Kuruluna sunmak.

c- OKD, Yönetim Kurulunun onayladığı suçlu veya kusurlu olduğu kararına varılan üyeye, yaptığı eyleme göre, aşağıdaki cezalardan birini tebliğ etmek.

i. Uyarma: Üye olarak, yaptığı eylemin suç teşkil ettiği veya kusurlu olduğu ve tekrarlanmaması gerektiği konusunda yazılı uyarılır.

ii. Kınama: Uyarma cezası almasına rağmen aynı suçu işleyen veya kusurlu davranmaya devam eden üye yazılı olarak kınanır.

Madde 25- OKD Danışma Kurulunun Teşkili, Görev, Yetki ve Sorumlulukları

Danışma Kurulu, bilgi ve belge hizmetleri ile ilgili sorunları veya gelişmeleri görüşmek, ortak tavır veya etkinliklerde bulunmak amacıyla, OKD Başkanının başkanlığında, başkanın yazılı çağrısı üzerine yılda en az bir kez toplanır.

OKD Danışma Kurulu, OKD Yönetim Kurulunun ve üyelerin uygun göreceği kurum veya kuruluşların yöneticileri veya temsilcileri ile diğer kişilerden oluşur.

Madde 26- Çalışma Grupları

Çalışma Grupları süreli veya sürekli olarak kurulurlar.

Sürekli gruplar, dernek üyelerinden en az üç kişinin OKD Yönetim Kuruluna belli bir konu ile başvurusu ve Yönetim Kurulunun onayı ile kurulurlar. Çalışmalarını, Sürekli Gruplar Yönetmeliği çerçevesinde, Gruplardan Sorumlu Yönetim Kurulu üyesi kanalı ile Yönetim Kuruluna karşı sorumluluk altında yürütürler. Sürekli grup üyeleri, kendi aralarından birini Sürekli Grup Başkanı olarak seçer ve OKD Yönetim Kurulunun onayına sunarlar.

Süreli gruplar, ilgili bir sürekli grubun olmadığı ya da konunun birden fazla grubu ilgilendirdiği durumlarda OKD Yönetim Kurulunun çağrısı ile belli bir konuda, belli bir sürede faaliyette bulunmak üzere kurulurlar. Çalışma Gruplardan Sorumlu Yönetim Kurulu üyesi kanalı ile OKD Yönetim Kuruluna karşı sorumludurlar.

 

ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER

Madde 27 – Karar İçin Oy Çokluğu

OKD organlarında kararlar, genel kurulların üçte iki oy çokluğu isteyen kararları dışında, salt çoklukla verilir.

Madde 28– Kurullarda Yedek Üyelikten Asıl Üyeliğe Geçiş

OKD, Genel Kurul dışında kalan organlarında, çağrılara rağmen kurulun toplantılarına ardı ardına üç kez katılmayan bir üye, üyesi bulunduğu kurulun kararı ile o kuruldan ayrılmış sayılır.

Görevinden ayrılan üyenin yerine, sıradaki yedek üye çağırılır. OKD’de bu çağrıyı Başkan yapar değişiklik en büyük mülkî âmire bildirilir.

Madde 29 - Gelir Kaynakları

OKD’nin başlıca gelir kaynaklarını şunlar oluşturur:

a- Aidatlar;

i. Giriş Aidatı: Giriş aidatı bir defaya mahsus olmak üzere üye kaydı sırasında alınan aidattır, giriş aidatı 50 TL’dir.

ii. Üye aidatları:  Üye aidatları yıllıktır, ilk genel kurula kadar yıllık aidat taban ücreti 50 TL’dir. Genel Kurulun görev ve yetkileri uyarınca, yıllık üye aidatı taban ücreti her Genel Kurulda tespit edilir.

b- OKD yayınlarının satışından sağlanan gelirler,

c- Düzenlenecek piyango, balo, yemek, eğlence, temsil, konferans, sergi, kitap fuarı vb. toplumsal çalışmalardan elde edilecek gelirler,

d- Yasalar çerçevesinde yapılacak bağışlar,

e- Yardım Toplama Kanununa göre toplanan yardımlar,

f- Proje gelirleri,

g- Bağış ve vasiyet yoluyla derneğe intikal edecek tescili yapılan malların geliri,

h- Mevzuat doğrultusunda elde edilecek diğer gelirler.

Madde 30- Kasalarda Bulundurulabilecek Para

Dernek kasasında bulundurulabilecek para miktarı yönetim kurulunca belirlenir. Bu miktarı aşan paralar bankalarda açılacak hesaplara yatırılır.

Madde 31 –  Harcama Yetkisi

Harcamalar OKD’nin ilgili Yönetim Kurulunun kararına dayanılarak yapılır.

Madde 32 – Kapatılma

OKD çeşitli nedenlerle kapatılabilir.

a- Mahkeme kararıyla kapatılma;

OKD yürürlükteki mevzuat uyarınca mahkeme tarafından kapatılabilir.

b- Kendiliğinden kapanma; OKD aşağıdaki hallerde kendiliğinden sona erer:

i.  Amacın gerçekleşmesi, gerçekleşmesinin olanaksız hâle gelmesi veya sürenin sona ermesi,

ii. İlk genel kurul toplantısının kanunda öngörülen sürede yapılmamış ve zorunlu organların oluşturulmamış olması,

iii. Borç ödemede acze düşmüş olması,

iv. Tüzük gereğince yönetim kurulunun oluşturulmasının olanaksız hâle gelmesi,

v.  Olağan genel kurul toplantısının iki defa üst üste yapılamaması. Her ilgili, sulh hâkiminden, derneğin kendiliğinden sonra erdiğinin tespitini isteyebilir.

c- Genel Kurul kararıyla kapatılma

Madde 33 – Tutulacak Defterler

Defter tutma esasları;

Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin Dernekler Yönetmeliğinin 31. maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.

Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.

Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.

Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.

Kayıt Usulü

Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur.

Tutulacak Defterler

Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.

a- İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

1-Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.

2-Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir.

3-Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.

4-Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir.

5-İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.

6-Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra numaraları, bu belgeleri alan ve iade edelerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu deftere işlenir.

b- Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

1-(a) bendinin 1, 2, 3 ve 6 ncı alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda da tutulur.

2-Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.

Defterlerin Tasdiki

Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan önce il dernekler müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan defterler ile form veya sürekli form yapraklı defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.

Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi

İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.

Madde 34 - Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri

Gelir ve gider belgeleri;

Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.

Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği bulunan) “Gider Makbuzu” düzenlenir.

Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.

Alındı Belgeleri

Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.

Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.

Yetki Belgesi

Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği EK- 19’da örneği bulunan) “Yetki Belgesi “ dernek tarafından üç nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yetki belgelerinin birer sureti dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili değişiklikler yönetim kurulu başkanınca, onbeş gün içerisinde dernekler birimine bildirilir.

Dernek adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin bir suretinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye başlayabilirler.

Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.

Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi;

Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.

Madde 35- Beyanname Verilmesi

Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek Beyannamesi” dernek yönetim kurulu tarafından doldurarak, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından mahallin mülki idare amirliğine verilir.

Madde 36- Bildirim Yükümlülüğü

Mülki amirliğe yapılacak bildirimler;

Genel Kurul Sonuç Bildirimi

Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği EK-3’ te sunulan)  “Genel Kurul Sonuç Bildirimi” ve ekleri yönetim kurulu başkanı tarafından mülki idare amirliğine bildirilir:

Genel kurul sonuç bildirimine;

1-Divan başkanı, başkan yardımcıları ve yazman tarafından imzalanmış genel kurul toplantı tutanağı örneği,

2-Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile dernek tüzüğünün son şeklinin her sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği. Eklenir.

Taşınmazların Bildirilmesi

Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine bildirilir.

Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi

Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” iki nüsha olarak doldurup mülki idare amirliğine bildirimde bulunurlar.

Bildirim formuna, yurt dışından yardım alınması hususunda alınmış yönetim kurulu kararı örneği, varsa bu konuda düzenlenen protokol, sözleşme ve benzeri belgeler ile yardımın aktarıldığı hesaba ilişkin dekont, ekstra ve benzeri belgenin bir örneği de eklenir.

Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur.

Kamu Kurum ve Kuruluşları İle Birlikte Yürütülen Ortak Projelerle ilgili Bildirim

Derneğin görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile yürüttüğü ortak projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği (Dernekler Yönetmeliği EK- 23’de gösterilen) “Proje Bildirimi”ne eklenerek, protokol tarihini izleyen bir ay içinde dernek merkezinin bulunduğu yerin valiliğine verilir.

Değişikliklerin Bildirilmesi

Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında dernek organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle, değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir.

Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde, genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine bildirilir.

Madde 37- Derneğin İç Denetimi

Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.

Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.

Madde 38- Derneğin Borçlanma Usulleri 

Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.

Madde 39- Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği

Tüzük değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir.

Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.

Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.

Madde 40- Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli

Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir.

Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.

Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.

Tasfiye İşlemleri

Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde Okul Kütüphanecileri Derneği” ibaresi kullanılır.

Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm  para,  mal ve hakları, genel kurulda belirlenen yere devredilir. Genel kurulda, devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.

Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.

Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.

Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.

Madde 41 - Lokal ve Tesis Açma

Dernek ilgili mercilerden izin almak koşulu ile lokal ve dinlenme tesisi açabilir, işletebilir ve işlettirebilir.

Madde 42- Hüküm Eksikliği

Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu Kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.

Bu tüzük 42 (Kırkiki) maddeden ibarettir.