Kütüphane Rehberliği / Bilgi Okuryazarlığı - 4

 

4. Sınıflar İçin

*** "FORM KODU" üzerine tıklayarak formları bilgisayarınıza indirebilirsiniz. Formlar pdf formatında hazırlanmıştır.

FORM ADI

HEDEFLER

KAZANIM

UYGULAMA

MALZEME

SÜRE

DÜZEY

FORM KODU

Değerlendirme

 

  • Kütüphane kurallarını hatırlama
  • Ödünç kitap alma -  verme işlemlerini hatırlama
  • Kütüphanede çalışanları tanıma
  • Kütüphane kaynaklarını hatırlama

Kütüphane kurallarını hatırlar

Ödünç kitap alma – verme işlemlerini kavrar

Kütüphanede çalışanları tanır

Kütüphane kaynaklarını ve çeşitlerini bilir

Bir resim forma eklenir

Kütüphane kuralları öğrencilerle birlikte hatırlanır

Ödünç kitap alma – verme işlemleri tanımlanır

Kütüphanede çalışanlar tanıtılır

Kütüphane bulunan kaynaklar ve çeşitleri tanımlanır

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-2

Kütüphane Alanları

  • Kütüphanede bulunan alanları öğrenme
  • Yer etiketlerini kavrama
  • Danışma kaynaklarını hatırlama
  • Bir kitabı tanıtma

Kütüphanede bulunan alanları tanımlar

Yer etiketi özelliklerini hatırlar

Bir kitabın yazar, resimleyen ve adını yazar

Kütüphanedeki alanlar hatırlatılır

Örnek birer kitaptan etiketler yazdırılır

Danışma kaynakları incelettirilir

İki adet kitabı tanımlaması istenir

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-4

Okuma Kitapları

  • Okuma kitaplarını tanıma
  • Okuma kitaplarının yerleştirme sistemini öğrenme
  • Alfabetik sıralama
  • Kütüphane arama motorunu kullanma

Okuma kitaplarını tanır

Okuma kitaplarının yerleştirilmesini kavrar

Alfabetik sıralama yapar

Kütüphane arama motorunu kullanır

Okuma kitabı kavramı öğrencilerle birlikte bulunur

Alfabetik sıralamanın incelikleri gösterilir

Kütüphane arama motorundan verilen soyadlarına ait yayınları bulur ve forma aktarır

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-5

Okuma Kitapları Bölümleri

  • Yer etiketinin özelliklerini kavrama
  • Bağımsız kitap seçme
  • Seçtiği kitabı tanımlayabilme

Yer etiketinin özeliklerini kavrar

Kullanım alanını öğrenir

Bağımsız kitap seçer

Seçtiği kitabı tanımlar, kapağının resmini yapar

Yer etiketinin üzerindeki işaretlerin anlamı sorgulanır

Yer etiketinin kullanımıyla ilgili beyin fırtınası yapılır

Öğrencilere kitap seçtirilir

Kitap kapağını etiketi ile birlikte resimlemesi istenir

Kurşun kalem

Boya kalemi

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-6

Okuma Kitabı Yer Etiketleri

  • Yer etiketinin üzerindeki işaretleri kavrama
  • Alfabetik sıralama yapma

Yer etiketinin özeliklerini kavrar

Alfabetik sıralama yapar

Yer etiketi üzerinde kullanılan işaretlerin değerini farkeder

Yer etiketi üzerindeki işaretlerin nasıl verildiği sorgulanır

Form üzerindeki eksik kalan yerler öğrenciler tarafından doldurulur

Yer etiketleri alfabetik olarak sıralanır

Yer etiketini oluşturan elemanlar tanımlanır

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-7

Okuma Kitaplarını Yerleştirme

  • Kütüphane arama motorunu kullanma
  • Verilen künyeyi forma aktarma
  • Verilen bilgilerle kitaba ulaşma
  • Bağımsız kitap seçme
  • Künyelerini tanımlama

Kütüphane arama motorunu kullanır

Verilen künyeyi forma aktarır

Bağımsız kitap seçer

Yazar ve kitap adını tanımlar

Kütüphane arama motorundan hangi arama ipuçları ile bilgiye ulaşılacağı sorgulanır, hangi kitapların olduğu araştırılır ve forma uygulanır

Form üzerindeki bilgiler doldurulur

 

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-8

Ktpreh4-9

Okuma Kitapları Kitap Adı

  • Kütüphane arama motorundan arama yaparken ipuçlarını değerlendirme
  • Kütüphane arama motorunu kullanma
  • Künye aktarma

Kütüphane arama motorunu kullanır

Bibliyografik künyeyi aktarır

Kütüphane arama motoru kullanırken hangi alanları kullanabileceği sorgulanır

Uygulama yaptırılır

Elde ettiği bilgiyi forma aktarır

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-11

Okuma Kitapları Değerlendirme

  • Bibliyografik künye elemanlarını kullanma
  • Okuduğu bir kitabı tanımlayabilme
  • Duygu ve düşüncelerini ifade etme

Bibliyografik künye elemanlarını kullanır

Okuduğu kitabı tanımlar

Duygu ve düşüncelerini ifade eder

Öğrenciler bir okuma kitabı seçerler

Kitabı okurlar

Okunan kitabı tanımlarlar ve duygu düşüncelerini yazılı olarak ifade ederler

 

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-12

Okuma Kitapları Değerlendirme

  • Okuma kitaplarını tanıma
  • Okuma kitaplarının yerleştirme sistemini öğrenme
  • Yer etiketini öğrenme
  • Alfabetik sıralama
  • Bağımsız kitap seçme

Okuma kitaplarını tanır

Yer etiketinin özelliklerini öğrenir

Okuma kitaplarının yerleştirilmesini kavrar

Alfabetik sıralama yapar

Bağımsız kitap seçer

Okuma kitabı kavramı öğrencilerle birlikte bulunur

Alfabetik sıralamanın incelikleri gösterilir

Yer etiketinde bulunan işaretler değerlendirilir

Bir kitap seçtirilir ve tanımlanması istenir

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-13

Araştırma Kitapları

  • Araştırma kitaplarını öğrenme, tanımlama
  • Araştırma kitaplarının yerleştirme sistemini öğrenme
  • Yazar ve kitap adını öğrenme

Araştırma kitaplarının özelliklerini öğrenir

Kitap ve yazar adını öğrenir

Araştırma kitaplarını ve kütüphaneyi tanır

Yer numarasına göre yerleştirmeyi öğrenir

Araştırma kitabı tanımlanır

Araştırma kitaplarının yerleştirme sistemi tanıtılır

Yerleştirme sistemine göre numaraları sıralaması istenir

Yazar ve kitap adı, yer numarası  yazılması istenir

Araştırma kitabı

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-15

Dewey Sınıflandırma Sistemi

  • Dewey Sınıflandırma Sistemini öğrenme
  • Tahmin etme

Dewey Sınıflandırma Sistemini öğrenir

Tahminde bulunur

Dewey Sınıflandırma Sistemi tanıtılır

10’luk genel başlıklar tahmin etme ile buldurulur, alt başlıklar ve 10’luk numaralar hakkında bilgi verilir

Kurşun kalem

1 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-16

Araştırma

  • Araştırma kavramını tanıma
  • Bir araştırma yaparken kazanacaklarımızı öğrenme
  • Araştırmacının özelliklerini öğrenme

Araştırma kavramını öğrenir

Bir araştırma yaparken kazanacaklarını öğrenir

Kendisinde olması gereken özelliklerin farkına varır

Araştırma tanımı sorgulanır ve öğrencilerle tanımlanır,

Araştırma yaparken kazanacaklarının ne olduğu vurgulanır ve öğrencilerden gelen cevaplar derlenir

Bir araştırmacıda olması gereken özelliklerin zenginliği ortaya çıkarılır

Kurşun kalem

3 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-17

Araştırma İşlem Basamakları

  • Bir araştırmanın işlem basamaklarını öğrenme
  • Konu kavramını öğrenme
  • Araştırma konusu seçerken dikkat edilecek noktaları öğrenme

Araştırma işlem basamaklarını öğrenir

Konu kavramını öğrenir

Araştırma konusunun seçerken dikkat edeceği noktaları bilir

Araştırma işlem basamakları öğrencilerle birlikte bulunur

Konu kavramı üzerinde beyin fırtınası yapılır

Araştırma konusu seçim kriterleri tanımlanır

Kurşun kalem

2 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-18

Konu Belirleme – Önbilgi Toplama

  • İlgi alanındaki konuları bulma
  • Araştırma konusu belirleme
  • Danışma kaynaklarını kullanma
  • Belirlediği konuda ki kaynakları bulma, tanımlama

İlgi alanındaki konuları bulur

Araştırma konusunu belirler

Konusu ile ilgili danışma kaynaklarını kullanır ve bilgi elde eder

 

Öğrenciler ilgi alanlarındaki konuları liste yaparlar

Bu konulardan bir tanesi seçtirilir

Seçtiği konudaki başvuru kaynaklarını incelemesi ve yapılan çalışmaları bulması istenir

Yaralandığı kaynakların künyesini tanımlarlar

Kurşun kalem

2 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-19

Görüş Açısını Belirleme Konu Sınırlama

  • Araştırma konusunu sınırlama
  • Araştırma için görüş açısı oluşturma
  • Bir konunun alt basamaklarını bulma
  • Beyin fırtınası yapma

Araştırma konusunu sınırlar

Araştırma için görüş açısı oluşturur

Beyin fırtınası yapar

Seçtiği konu ile ilgili eş ve bağlantılı konuları bulur

Bir konunun alt, eş ve bağlantılı konuları beyin fırtınası ile bulunur

Konular arası bağlantı kurulur ve görüş açısı, destekleyen düşünceler oluşturulur, konu sınırlaması çalışması örnek olarak öğrencilerle yapılır

Her öğrenci Araştıracağı konuyu belirler ve aynı çalışmaları gerçekleştirir ve araştırma konusunun görüş açısını belirler

Kurşun kalem

2 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-20

Taslak Planlama

  • Görüş açısını oluşturma
  • Görüş açısını destekleyen düşünceleri oluşturma
  • Taslak planlama yapma

Görüş açısı oluşturur

Görüş açısını destekleyen düşünceleri oluşturur

Taslak planlama yapar

Öğrenciler görüş açısını destekleyen düşünceleri belirler

Taslak planlama aşamaları öğrencilerle birlikte bulunur ve her öğrenci kendi çalışmasının taslak planını yapar

Kurşun kalem

2 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-21

Kaynak – Bilgi Toplama

  • Bilgi kaynaklarını tanımlama
  • Bilgi fişlerini kullanma
  • Bilgi aktarma

Araştırma çalışmasında kullanacağı bilgi kaynaklarını tanımlamayı öğrenir

Bilgi fişlerini kullanır

Bilgi aktarma özelliklerini öğrenir

Öğrenciler araştırmada kullanacağı bilgi kaynaklarının künyelerini hazırlar (Kitap ve makale olarak)

Araştırması bilgi fişlerini hazırlar

Taslak plandaki başlığa göre kullanacağı bilgiyi elde eder ve kaynağı ve başlığı tanımlar

 

Kurşun kalem

2 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-22

Yazma – Rapor

  • Elde ettiği bilgileri ilişkilendirme, yorumlama, yansıtma
  • Bir raporda olması gereken bölümleri öğrenme
  • Araştırma çalışmasını belli bir düzende yansıtabilme

Araştırma çalışmasında elde ettiği bilgiyi ilişkilendirir, yorumlar, yansıtır

Bir raporda olması gereken bölümleri öğrenir

Araştırma çalışmasını belli bir düzende yansıtır

Araştırma çalışmasının yazım aşamasında bulunan bölümler tanımlanır ve her bir bölüm öğrencilerle paylaşılır (Kapak, önsöz, içindekiler, araştırma-çalışma, kaynakça, ekler)

Her bir öğrenci kendi çalışmasının yazma taslağını oluşturur

Yazma ve sunma aşamasına geçer

Kurşun kalem

4 ders saati

4. Sınıflar

Ktpreh4-23