Teknoloji İlke ve Standartları

Madde 1 - Okul kütüphanesi kullanıcılarının hepsi, basılı kaynaklara olduğu kadar, elektronik kaynaklara ve bilgi teknolojisine güvenli ve yardımcı bir çevrede eşit erişimi hak eder.

Madde 2 - Okul kütüphanelerinde çağın gereklerine uygun bir otomasyon sistemi kurulmalıdır.

Madde 3 - Okul kütüphanesinde yer alacak teknolojik araçlar ve elektronik kaynaklar düzeylere uygun olarak iki değişik ölçüde tablodaki  şekliyle hazırlanmalıdır.

Minimum

Yeterli

(Minumum’a ek olarak)

1. Donanım

  1. Sunucu (server),
  2. Network/Internet bağlantısı
  3. Tarama bilgisayarları
  4. Her çalışanlar için bir bilgisayar
  5. Öğrenciler için bilgisayar ( Her 100 öğrenci için 1 bilgisayar)*
  6. Temel düzeyde bir web sayfası

2.Yazılım

  1. Kütüphane otomasyon yazılımı (sağlam, ödünç verme, tarama, raporlama ve en azından AAKK2**’ye göre birinci düzeyde kataloglamaya izin verebilen)
  2. Kelime işlemci, grafik, sunum yazılımları

3. Diğer

  1. Telefon
  2. Barkod okuyucu
  3. Fotokopi
  4. Yazıcı
  5. Tarayıcı
  6. CD/DVD oynatıcı ve çoğaltıcı
  7. LCD Projektör
  8. LAN/ WLAN bağlantısı
  1. Yeterli düzeyde uzmanlaşmış, içerik yönetimi sağlayan ya da yönetim paneli olan bir web sayfası
  2. Çevrimiçi katalog
  3. Diğer
    • Akıllı tahta
    • Medya/video üretim ekipmanları, yazılımları
    • Renkli laser yazıcı.
    • Mobil cihazlar (dizüstü bilgisayar, tablet, e-kitap okuyucu vb.) ve mobil uygulamalar

* Teknoloji sınıflarının kütüphane uygulamaları/dersleri için kullanılması önerilmektedir.

**AAKK2: Anglo Amerikan Kataloglama Kuralları 2

Madde 4 - Kütüphane otomasyonunda kullanılacak yapı, sayısallaştırma çalışmaları için uygun,  Dublin Core, RDA ve benzeri uluslararası standartlara dayalı olmalıdır.

Kütüphane otomasyon yazılımının niteleme alanları Marc 21, Dublin Core, RDA vb. uluslararası standartlar ve AAKK 2 ile uyumlu olmalıdır. Yazılımın aynı zamanda Z39.50 protokolünü desteklemesi gerekmektedir.

Madde 5 - Her okul kütüphanesinin içeriği anlaşılır, kurum kimliğini yansıtabilecek,  web tasarımı esaslarına uygun olarak düzenlenmiş, kütüphanenin tanıtımı, (personel hakkında bilgi, hizmetler, iletişim bilgileri, duyurular, çalışma saatleri, vb.) ve katalog tarama modülünün de bulunduğu bir web sayfası olmalıdır.

Madde 6 - Okul kütüphanecisi, hizmet sunarken kullanıcılarına bilgi ve teknolojiyi etik kurallara uygun şekilde kullanma alışkanlığını kazandırmak için çaba göstermelidir.

Madde 7 - Okul kütüphaneleri için veritabanları satın alırken ya da oluştururken uluslararası standartlara uygun olması gözetilmelidir. Okulun müfredatına, teknik altyapısına, öğrenci düzeyine uygun veritabanları ve elektronik/sayısal içerikler /yazılımlar seçilmelidir.

Madde 8 - Kütüphane otomasyon sisteminin, okul yönetim sistemleri ve öğrenci/öğrenme portalıyla uyumlu olması gerekmektedir.

Madde 9 - Okul kütüphanelerinde teknoloji ve altyapı ile ilgili yatırımlarda bilgi işlem birimleri ile okul kütüphanesi sorumluları koordinasyon halinde bulunmalı ve okul kütüphanesine yönelik donanım ve altyapı yatırımlarında görüş alışverişinde bulunmalıdırlar.

 

Not: Standartlar hazırlanırken TED Ankara Koleji Kütüphanesi çalışması temel alınmıştır.