Teknoloji İlke ve Standartları
Madde 1 - Okul kütüphanesi kullanıcılarının hepsi, basılı kaynaklara olduğu kadar, elektronik kaynaklara ve bilgi teknolojisine güvenli ve yardımcı bir çevrede eşit erişimi hak eder.
Madde 2 - Okul kütüphanelerinde çağın gereklerine uygun bir otomasyon sistemi kurulmalıdır.
Madde 3 - Okul kütüphanesinde yer alacak teknolojik araçlar ve elektronik kaynaklar düzeylere uygun olarak iki değişik ölçüde tablodaki şekliyle hazırlanmalıdır.
Minimum |
Yeterli (Minumum’a ek olarak) |
1. Donanım
2.Yazılım
3. Diğer
|
|
* Teknoloji sınıflarının kütüphane uygulamaları/dersleri için kullanılması önerilmektedir.
**AAKK2: Anglo Amerikan Kataloglama Kuralları 2
Madde 4 - Kütüphane otomasyonunda kullanılacak yapı, sayısallaştırma çalışmaları için uygun, Dublin Core, RDA ve benzeri uluslararası standartlara dayalı olmalıdır.
Kütüphane otomasyon yazılımının niteleme alanları Marc 21, Dublin Core, RDA vb. uluslararası standartlar ve AAKK 2 ile uyumlu olmalıdır. Yazılımın aynı zamanda Z39.50 protokolünü desteklemesi gerekmektedir.
Madde 5 - Her okul kütüphanesinin içeriği anlaşılır, kurum kimliğini yansıtabilecek, web tasarımı esaslarına uygun olarak düzenlenmiş, kütüphanenin tanıtımı, (personel hakkında bilgi, hizmetler, iletişim bilgileri, duyurular, çalışma saatleri, vb.) ve katalog tarama modülünün de bulunduğu bir web sayfası olmalıdır.
Madde 6 - Okul kütüphanecisi, hizmet sunarken kullanıcılarına bilgi ve teknolojiyi etik kurallara uygun şekilde kullanma alışkanlığını kazandırmak için çaba göstermelidir.
Madde 7 - Okul kütüphaneleri için veritabanları satın alırken ya da oluştururken uluslararası standartlara uygun olması gözetilmelidir. Okulun müfredatına, teknik altyapısına, öğrenci düzeyine uygun veritabanları ve elektronik/sayısal içerikler /yazılımlar seçilmelidir.
Madde 8 - Kütüphane otomasyon sisteminin, okul yönetim sistemleri ve öğrenci/öğrenme portalıyla uyumlu olması gerekmektedir.
Madde 9 - Okul kütüphanelerinde teknoloji ve altyapı ile ilgili yatırımlarda bilgi işlem birimleri ile okul kütüphanesi sorumluları koordinasyon halinde bulunmalı ve okul kütüphanesine yönelik donanım ve altyapı yatırımlarında görüş alışverişinde bulunmalıdırlar.
Not: Standartlar hazırlanırken TED Ankara Koleji Kütüphanesi çalışması temel alınmıştır.