Yönetim İlke Ve Standartları
POLİTİKA
Madde 1 - Okul kütüphanelerinin açık uygulanabilir ve yazılı bir politikası olmalıdır.
Madde 2 - Okul kütüphanesi bu politika çerçevesinde planlı bir şekilde yönetilmelidir.
Madde 3 - Politikanın içeriğinde;
- Amaç, işlev ve görevler tanımlanmalıdır.
- Sade ve kısa olmalıdır.
- Politika; kütüphaneci tarafından hazırlanmalı ve okul yönetiminin onayına sunulmalıdır
- Kütüphanenin amaç, misyon ve vizyonunu tanımlanmalıdır.
- Okul kütüphanesi ve kütüphanecisi akademik, eğitim-öğretim çalışmalarının bir parçası olarak kabul edilmelidir.
- Kütüphanenin ve personelinin okul yönetim ve organizasyon şeması içindeki yeri belirtilmelidir. Yetki, görev ve sorumlulukları politikada tanımlanmalıdır.
- Okul kütüphanesinin performans ve değerlendirme kriterleri belirlenmelidir.
- Okul kütüphaneleri her eğitim ve öğretim yılı sonunda o yıla ilişkin çalışmalarını, hizmetlerini ve gelecek yıla ait planlarını üst yönetime sunmalıdır.
Madde 4- Okul kütüphane politikaları belirli aralıklarla gözden geçirilip güncellenmelidir.
YÖNERGE VE KURALLAR
Madde 5 - Her okul kütüphanesinin hizmetlerini, işlemlerini ve kurallarını (Kullanıcı Hizmetleri Yönergesi, Teknik Hizmetler Yönergesi, Kullanıcı Eğitimi Yönergesi, vb.) ayrıntılı şekilde açıklayan bir yönergesi olmalıdır.
Madde 6 - Yönerge/yönergeler, okul yönetiminin bilgisi dahilinde, kütüphaneci tarafından hazırlanmalı ve yönetim tarafından onaylanmalıdır.
Madde 7 - Okul kütüphanesi ile ilgili tüm belgeler bu yönerge/yönergelere dayalı olarak gereksinimler doğrultusunda okul yönetimi tarafından öğrenci ve velilere ulaştırılmalıdır.
Madde 8 - Kütüphane kuralları okulun yayınladığı diğer belgelerde (veli el kitabı, öğrenci el kitabı, öğretmen el kitabı, vb.) yer almalıdır.
Madde 9 - Var olan MEB Okul Kütüphaneleri Yönetmeliği’ne okulda işlevsellik kazandırılmalı ve uygulamaya geçirilmesi konusunda yaptırım uygulanmalıdır.
Madde 10 - MEB Okul Kütüphaneleri Yönetmeliği gereksinimler doğrultusunda mesleki dernek ve kütüphanecilerle işbirliği içinde gözden geçirilmelidir.
BÜTÇE
Madde 11 - Okul kütüphanesinin genel okul bütçesi içinde ayrı bir bütçesi olmalıdır.
Madde 12 - Bu bütçe sürekli ve tutarlı olmalıdır.
Madde 13 - Bütçe kütüphane işlem ve hizmetlerini standart ve ilkelere göre gerçekleştirebilecek düzeyde olmalıdır.
Madde 14 – Bütçe, kamu eğitim kurumlarında İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün bütçesinin, Özel Eğitim Kurumlarında ise (personel giderleri haricinde) öğrenci başına yapılan harcamanın %3 ile %5 arasında olmalıdır. Devlet okullarının diğer gelirlerinden ( bağış vb. ) belirli bir pay (öğrenci başına düşen payın bir miktarı) kütüphane hizmetlerine ayrılmalıdır.
Madde 15 - Bütçe dermenin her yıl %10’nu yenileyebilecek/eklenebilecek miktarda olmalıdır.
Madde 16 - Gereksinim olduğu durumlara da okul kütüphanesi bütçesi artırılmalıdır.
PERSONEL
Madde 17 - Her okulda bir okul kütüphanesi olmalı ve mutlaka bir kütüphaneci (4 yıllık lisans düzeyi BBY- Kütüphanecilik bölümü mezunu) çalıştırılmalıdır.
Madde 18 - İsim konusunda bir standart belirlenmelidir.
- Kütüphaneci (4 yıllık lisans düzeyi BBY - Kütüphanecilik Bölümü mezunu)
- Uzman kütüphaneci (eğitim formasyonu almış, master veya doktora yapmış)
- Yardımcı personel / diğer personel
Madde 19 - Kütüphanede çalıştırılacak kütüphaneci ve diğer personelin görev, yetki ve sorumlulukları belirlenmelidir. Bu görev, yetki ve sorumlulukların belirlenmesinde okul yönetimi ve kütüphaneci birlikte çalışmalıdır.
Madde 20 - Okul kütüphanesinde çalışacak (en az bir kütüphaneci ve diğer personel olmak üzere) personel sayılarının belirlenmesinde öğrenci sayıları dikkate alınmalıdır.
Madde 21 - Bölüm mezunu olmayan yardımcı personelin, mesleki kuruluş ve dernekler tarafından mesleki eğitim sertifikası alması zorunlu tutulmalıdır.
Madde 22 - Kütüphaneciler akademik ve eğitim sorumlulukları dışındaki görevlerde öğretmenler gibi ek ücret haklarından yararlanmalıdır.
Madde 23 - Kütüphanecinin atanmadığı ve bir öğretmenin görevlendirildiği durumlarda bu sorumluluk için ek ücret verilmelidir.
Madde 24 - Okul kütüphanecileri idari kadroda değil, akademik kadroda değerlendirilmelidir.
Madde 25 - Kütüphanecilerin mesleki eğitimlere katılması sağlanmalıdır.
Madde 26 - Kütüphane personeli standartları şöyle olmalıdır:
Öğrenci Sayısı |
Yeterli |
Standart |
0-500 |
1 Kütüphaneci |
1 Kütüphaneci 1 Diğer personel |
500-1000 |
2 Kütüphaneci |
2 Kütüphaneci 1 Diğer personel |
1000-1500 |
2 Kütüphaneci 1 Kütüphane Personeli |
1 Kütüphane Müdürü 2 Kütüphaneci 1 Diğer personel |
1500’den fazla |
1 Kütüphane Müdürü 2 Kütüphaneci 1 Kütüphane Personeli |
1 Kütüphane Müdürü 3 Kütüphaneci 1 Diğer personel |